Svar: Siger nej til grøntsager
26. februar 2019
Alder:
2 år, 8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder begynder at spise mere selektivt og vælge visse fødevarer fra.. og det bedste du kan gøre er egentlig at forsøge at tage det så stille og roligt, ikke presse ham, men forsøge at lade hans og jeres kost være så varieret om muligt.
Der er en god idé, hvis du kan medtænke grøntsager hele dagen igennem, så han også får grøntsager til frokost, om eftermiddagen og nogle gange som "før aftensmad". Grøntsager kan være rød peberfrugt, agurk, squash, tomat, avokado, radiser, majs, ærter og lignende, som sagtens kan spises på og sammen med en rugbrødsmad. Grøntsager er også kartofler, selleri, pastinak og lignende rodfrugter, som sagtens kan bruges i f.eks. en suppe, som du nævner. Ligesom kål af forskellige slags er godt og vigtigt. Gulerødder tæller også - og du kan f.eks. om eftermiddagen lave en meget fintrevet råkost til din dreng, hvor du river gulerod sammen med æble, kommer lidt appelsin og rosiner ved og serverer det som et sundt mellemmåltid...
Medtænk også at mange rodfrugter kan skæres i både og bages i ovnen, krydret med lidt olie og lidt salt - det kan mange børn godt lide. Du kan også lave forskellige grøntsagschips, hvilket også kan være et hit nogle gange, ligesom du også kan lave forskellige slags grøntsagsjuice til ham, for at få ham til at spise (og drikke) sig til lidt flere grøntsager i løbet af en dag...
Du kan også lave grøntsagssovs, som spises til den varme mad om aftenen... Ligesom du kan komme grøntsager i kødsovs, frikadeller, millionbøf, boller i karry, farsbrød, forskellige gryderetter, lasagne, og hvad I nu kan finde på at spise om aftenen. Du kan også bage boller og brød, hvori du bruger grøntsager - du kan f.eks. godt bruge spinat, græskar, en rest kartoffelmos, squash, gulerod i bagværk,
Det vil også være rigtig godt, hvis du kan inddrage din dreng i madlavningen. Han må meget gerne være med i køkkenet med den alder han har. Det har både den fordel, at han naturligt får lyst til at spise maden og vil være mere parat til at spise ,når I sætter jer til bordet. Det gør også, at han kan smage undervejs, og hvis han har spist lidt af grøntsagerne til salatskålen imens I laver mad, så behøver du ikke bekymre dig om, at han ved middagsbordet spiser pasta og ris...
Tal positivt om maden - også grøntsager - og brug ikke usunde fødevarer som belønning for at spise grønt. Det vil være med til at gøre, at han begynder at forbinde de usunde med det lækre og dermed forstærke følelsen af, at grønt ikke er lige så lækkert, hvorfor det ikke hjælper ham til at spise mere af det. Prøv i stedet at engagere ham i maden, giv ham viden om grøntsagerne - hvordan de gror, dyrkes, renses, tilberedes, spises. Allerede når I handler ind, så tal me ham om de forskellige grøntsager og lad ham være med til at finde dem og lægge dem i kurven/vognen...
Læs gerne mine to børnebøger "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind" for din dreng. Det kan give jer lidt idéer til, hvordan han kan inddrages mere i madlavning og indkøb - og derfor få en naturligt lyst til at spise og smage den mad I får :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske