Svar: Siger nej til grøntsager

26. februar 2019

Alder:
2 år, 8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt, at børn i jeres drengs alder begynder at spise mere selektivt og vælge visse fødevarer fra.. og det bedste du kan gøre er egentlig at forsøge at tage det så stille og roligt, ikke presse ham, men forsøge at lade hans og jeres kost være så varieret om muligt.

Der er en god idé, hvis du kan medtænke grøntsager hele dagen igennem, så han også får grøntsager til frokost, om eftermiddagen og nogle gange som "før aftensmad". Grøntsager kan være rød peberfrugt, agurk, squash, tomat, avokado, radiser, majs, ærter og lignende, som sagtens kan spises på og sammen med en rugbrødsmad. Grøntsager er også kartofler, selleri, pastinak og lignende rodfrugter, som sagtens kan bruges i f.eks. en suppe, som du nævner. Ligesom kål af forskellige slags er godt og vigtigt. Gulerødder tæller også - og du kan f.eks. om eftermiddagen lave en meget fintrevet råkost til din dreng, hvor du river gulerod sammen med æble, kommer lidt appelsin og rosiner ved og serverer det som et sundt mellemmåltid...

Medtænk også at mange rodfrugter kan skæres i både og bages i ovnen, krydret med lidt olie og lidt salt - det kan mange børn godt lide. Du kan også lave forskellige grøntsagschips, hvilket også kan være et hit nogle gange, ligesom du også kan lave forskellige slags grøntsagsjuice til ham, for at få ham til at spise (og drikke) sig til lidt flere grøntsager i løbet af en dag...

Du kan også lave grøntsagssovs, som spises til den varme mad om aftenen... Ligesom du kan komme grøntsager i kødsovs, frikadeller, millionbøf, boller i karry, farsbrød, forskellige gryderetter, ...

Annonce

... lasagne, og hvad I nu kan finde på at spise om aftenen. Du kan også bage boller og brød, hvori du bruger grøntsager - du kan f.eks. godt bruge spinat, græskar, en rest kartoffelmos, squash, gulerod i bagværk,

Det vil også være rigtig godt, hvis du kan inddrage din dreng i madlavningen. Han må meget gerne være med i køkkenet med den alder han har. Det har både den fordel, at han naturligt får lyst til at spise maden og vil være mere parat til at spise ,når I sætter jer til bordet. Det gør også, at han kan smage undervejs, og hvis han har spist lidt af grøntsagerne til salatskålen imens I laver mad, så behøver du ikke bekymre dig om, at han ved middagsbordet spiser pasta og ris...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Tal positivt om maden - også grøntsager - og brug ikke usunde fødevarer som belønning for at spise grønt. Det vil være med til at gøre, at han begynder at forbinde de usunde med det lækre og dermed forstærke følelsen af, at grønt ikke er lige så lækkert, hvorfor det ikke hjælper ham til at spise mere af det. Prøv i stedet at engagere ham i maden, giv ham viden om grøntsagerne - hvordan de gror, dyrkes, renses, tilberedes, spises. Allerede når I handler ind, så tal me ham om de forskellige grøntsager og lad ham være med til at finde dem og lægge dem i kurven/vognen...

Læs gerne mine to børnebøger "Inger og Carlo hjælper med at lave mad" og "Inger og Carlo hjælper med at købe ind" for din dreng. Det kan give jer lidt idéer til, hvordan han kan inddrages mere i madlavning og indkøb - og derfor få en naturligt lyst til at spise og smage den mad I får :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak ... endelig én der kan give præcise råd og som ved hvad du taler om. Tusind tak.

Venlig hilsen Mette, førstegangs mor